تحلیل وضعیت رشوه در نظام اداری و راهکارهای پیشگیری از آن
دفتر مطالعات مدیریت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «تحلیل وضعیت رشوه در نظام اداری و راهکارهای پیشگیری از آن» مطرح میکند که رشوه بهعنوان یکی از مصادیق اصلی و بارز فساد در نظام اداری، معضل تمام […]
به نقل از« اندیشکده شفافیت برای ایران »
دفتر مطالعات مدیریت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «تحلیل وضعیت رشوه در نظام اداری و راهکارهای پیشگیری از آن» مطرح میکند که رشوه بهعنوان یکی از مصادیق اصلی و بارز فساد در نظام اداری، معضل تمام کشورهای دنیا بوده و همه کشورها در تلاشند تا بهترین و کارآمدترین سیاستها و راهبردها را برای مبارزه با این پدیده شوم اتخاذ کنند، چراکه رشوه یکی از مذمومترین و مخربترین آسیبهایی است که میتواند تعاملات سالم انسانی (چه درون دولت و چه فراتر از آن) را تخریب کند.
در این گزارش آمده است که در کشور ما در حال حاضر عمدتاً از شیوه نظارت متمرکز برای مبارزه با رشوه و بهطورکلی مبارزه با فساد در دستگاههای اجرایی استفاده میشود. وجود نهادهای نظارتی و بازرسی متعدد در درون دستگاههای اجرایی (کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری، واحد حراست، ذیحسابی، دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان) و همچنین نهادهای نظارتی مستقل از دستگاههای اجرایی در سطح قوای سهگانه (دیوان محاسبات کشور، کمیسیون اصل (۹۰) مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، شورای عالی نظارت و بازرسی قوهقضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان حسابرسی) به وضوح بیانگر این مطلب است.
این گزارش ادامه میدهد که در ادبیات علمی نیز برای پیشگیری از فساد (بهویژه ارتشا) و مبارزه با آن، ابزارهای متعددی طراحی و ارائه شده است که مهمترین آنها شامل تقویت دولتهای محلی، مهار رشوه در فرایند تدارکات، کاهش پیچیدگی رویههای اداری، ایجاد آژانسهای تخصصی مبارزه با فساد، بسیج جامعه از طریق آموزشهای عمومی و افزایش آگاهی عمومی، وضع مقررات قانونی برای سهولت اثبات جرم ارتشا، حمایت از افشاگران رشوه و… است.
در پایان این گزارش پیشنهاد میدهد که اصلاح مواد (۹۱ و ۹۲) قانون مدیریت خدمات کشوری با رویکرد مردمیسازی و شفافیت و همچنین ایجاد ساختار تخصصی غیرمتمرکز همچون آژانسهای تخصصی مبارزه با فساد در دستور کار قرار بگیرد و چابکسازی بوروکراسی و اصلاح آن از طریق استفاده از سامانههای نوین الکترونیکی در ارائه خدمات بهمنظور کاهش ارتباط مستقیم و چهرهبهچهره کارکنان دستگاههای اجرایی با مراجعین، شفافسازی و سادهسازی مقررات، استانداردها و رویههای ملاک عمل دستگاههای اجرایی و ارائه فرمولهای دقیق و غیرقابل تفسیر بهخصوص در موضوعات صدور مجوزها، امور مالیاتی، گمرکی و صادرات و واردات در دستور کار قرار بگیرد.
برای مطالعه و دانلود متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.